Ellenois - New York City ♥ 14:e - 17:e mars | Concrete jungle where dreams are made of.

New York City ♥ 14:e - 17:e mars | Concrete jungle where dreams are made of.

14:e mars 2018
 
Så efter några av de bästa dagarna jag har upplevt sen jag kom hit till Chicago åkte vi till Bostons flygplats och de flesta åkte hem till Chicago... men för mig var äventyret inte slut. Istället vinkade jag hejdå till mina kompisar och begav mig vidare till en ny terminal där jag skulle hoppa på ett flyg till New York City. 
 
Var tvungen att vänta på flygplatsen i över 8 timmar för att jag hade bokat ett flyg klockan 3 på eftermiddagen och vi var på plats på Bostons flygplats vid 7 på morgonen. Jag tycker faktiskt inte det var så farligt. Jag drack kaffe på starbucks, läste min bok, skypade med William och kollade lite filmer och vips satt jag på flyget på väg till New York.
 
Jag landade runt halv 5 och jag beställde en über för att ta mig in till det hostel jag hade bokat. Det var verkligen så häftigt att komma in i New York med bil och det fick mig att känna mig gråtfärdig nästan direkt. Det hostel jag bodde på hette YMCA Vanderbilt och var ett väldigt simpelt boende, men med ett väldigt stort gym! Tydligen hade jag tillgång till gymmet alla timmar på dygnet udner tiden jag bodde där, men - av ganska självklara anledningar - så hade jag aldrig tid att ta mig dit. Mitt rum var på ungefär 10 kvadrat och det fanns plats för en säng, ett skrivbord, en spegel och en liten, liten, liten TV. 
 
 
Det första jag gjorde var att jag kollade upp ett snabbmatsställe några kvarter bort och sen gick jag runt i New York City medan solen höll på att gå ner. Såg bland annat Chrysler building och det kändes så himla fantastiskt att vara i New York. Jag gick i ungefär 10 minuter och sen kom jag fram till Shake Shack vilket är ett snabbmatsställe här i USA som många verkligen tycker om. Jag tog en Cheeseburgare med Cheese fries (ja, jag gillar ost), cola och något som heter Frozen Custard vilket är typ som vaniljsås i glassform. Helt fantastiskt gott. (Glassen la jag dock in i min minikyl/frys under tiden som jag åt min mat så den fick inte va med på bild).
 
UUUUUUUUUUUUGH så gott! Vill ha nu. (William du måste testa det här nästa gång du kommer till Chicago).
 
Tittade på disney channel på kvällen, sen gick jag och duschade (och trodde nästan jag hade blivit inlåst) och sen gick jag och la mig. Det är verkligen ingen myt om att New York är staden som aldrig sover, men jag lämnade ändå fönstret på glänt för att kunna höra storstadslivet utanför.
 
 
15:e mars 2018
Jag gick upp klockan halv 7 på torsdagen och begav mig direkt iväg för att äta frukost. Traditionsenligt hamnade jag på starbucks. De var tyvärr inte så trevliga just på denna starbucksen, men kaffet och bageln var väldigt väldigt god. Jag skypade lite med William och läste innan jag begav mig mot nästa stop som självklart blev...
 
BARNES & NOBLE! För er som inte vet så är Barnes & Noble typ Amerikas version av Akademibokhandeln fast 1000miljarders gånger bättre. Jag är så ledsen att jag inte tog kort medan jag var där för det var verkligen så fint där inne, men jag fick i alla fall med mig 4 böcker. Jag veeeeet skäms på mig. Men jag hade specifikt sparat mina sista lösa dollar för att köpa några böcker jag har velat ha så länge, så jag har inte ångrat det för en sekund. Jag var nästan helt säker på att jag hade tagit kort på dem men det verkar inte som det, så istället får ni denna bild på min bokhylla där jag har markerat de böcker jag köpte i NYC.
Harry Potter 4 (The goblet of fire)
Scarlet (Andra delen I en bokserie som heter "The Lunar Chronicles"
Scythe
 
 
Köpte även denna bok, men läste den under tiden som jag tog kort på min bokhylla, så det är därför den inte är med på bilden:
Det här är andra delen i en fantasytrilogi av Marie Lu som heter The Young Elites.
 
Efter ungefär 1 och en halv timme i paradise... eller jag menar på Barnes & Noble så gick jag vidare mot grand central och kollade runt där lite. Sedan hörde en av mina kompisar från kören av sig, hon befann sig nämligen också i New York och frågade om jag ville träffas och göra något tillsammans. Jag sa självklart ja och sen gick jag mot Times’ Square för att vi skulle träffas där om någon halvtimme. Times’ Square är verkligen ett helt unikt ställe och jag kan inte föreställa mig ett enda ställe i hela världen som ens kan komma i närheten av det.
 

När jag hade gått runt lite på Times Square ett tag så träffade jag kompisen från kören, Tierra. Vi gick runt lite på Times’ Square och sen sa jag att jag hade funderat på att gå på en musikal när jag väl var där. Vi började kolla på biljetter för kvällen men de var så dyra att vi istället bestämde oss för att gå på bio. Vi gick ungefär 20 kvarter söderut och bokade 2 biljetter på en biograf med 7 våningar och under tiden som vi väntade på att den skulle börja så gick vi till T.G.I.F och åt. Tierra är verkligen helt otrolig och hon är så himla rolig att va med. Efter maten så gick vi till biografen där vi skulle se ”A Wrinkle In Time” och den var verkligen så bra tycker jag! Vi skrattade och grät och efter att den var klar så skildes vi åt och jag gick i ungefär 40 minuter för att komma tillbaka till mitt hostel. Tänkte först ta subwayen men New York är så otroligt fint att jag verkligen kände att jag ville gå medan solen sakta började gå ner över Manhattan.

 

Jag och Tierra :)

 

16:e mars

Dagen efter fick jag ett ryck. Jag älskar verkligen musikaler och ville så gärna gå på en Broadwaymusikal igen efter att jag såg Jersey Boys när vi var i New York 2015, så jag gick upp vid 7 och direkt efter att jag hade ätit frukost så gick jag till Times’ Square och köpte biljetter till Anastasia. Var som i extas under hela dagen för det var en så stor dröm som gick i uppfyllelse. Kommer ihåg att Ida taggade mig i ett inlägg på Facebook med trailern till musikalen för något år sedan och kommer ihåg hur frälst jag blev direkt. Trodde aldrig att jag verkligen skulle gå på den men vips så hade jag biljetten i handen och började räkna ner timmarna. Att gå på Broadway är dock inte speciellt billigt. Så efter att ha fönstershoppat en liten stund blev det lunch på donken och sen gick jag till upper east side för att komma till Central Park. Man kan verkligen gå runt där i all evighet och efter att ha gått i ungefär 1 timme så satte jag mig vid en damm för solen lyste så himla fint just den dagen, så jag bara satt där och njöt.

 
 
 

Efter det så var klockan runt 4 och jag bestämde mig för att åka tillbaka till mitt hostel, köpa med lite frukt och börja göra mig fin för musikalen på kvällen medan jag kollade på disney channel.

New York's subway!

Såhär såg det ut när jag gjorde mig iordning.
 

Sedan var det dags för musikalen, vill prata om den i all evighet men ska hålla mig kort. Jag har sagt det här till typ alla jag känner men jag kan verkligen inte komma över hur bra skådespelarna var. Både som skådespelare och som artister. Försökte hela tiden kolla om de mimade eftersom att deras röster var så otroligt vackra. Hon som spelade Anastasia hade en helt fantastisk röst och för en liten stund  kändes det nästan som att jag var i Ryssland med henne. Min absoluta favoritlåt var ”Journey To the Past” men det är nog för att det alltid har varit min favorit i Anastasiafilmen. Dock hade de gjort något väldigt intressant som skiljde sig från filmen och det var att de inte hade med Rasputin. Istället var ”the bad guy” en Bolsjevik general och han tillförde SÅ mycket till historien. Han var verkligen mörk och hade ett så episkt sångnummer där han sjunger om att revolutionen är en enkel sak, att han ifrågasatte det när han var yngre, men att han nu vet bättre. Tycker det är så otroligt intressant att se skurkar i filmer som enligt dem själva bara gör det som är rätt. Bravisimo!

 
 
 
 

Hade en tjugominuters promenad tillbaka till hotellet efter musikalen och det är så otroligt häftigt att gå runt i New York medan det är mörkt. Var dock väldigt trött när jag väl kom hem så slängde mig direkt på sängen och somnade på två röda. 

 
 
New York by Night
 
 
17:e mars

Sista dagen i New York. Jag packade ihop alla saker (och fick nätt och jämnt ihop väskan efter alla böcker som nu även hade packats ner) och sedan checkade jag ut ur hotellet. Bestämde mig för att åka mer downtown eftersom att jag inte hade varit där så mycket under min tid i New York, så jag tog mitt pick och pack och köpte en subwaybiljett och åkte ner mot flatiron building-området som ligger på 19th street. Här skulle jag då hitta ett ställe att äta frukost på och efter en snabb googlesökning hittade jag en amerikansk diner som hette "Big Daddy's diner".

Det här stället var verkligen allt jag önskade mig. En riktigt trevlig diner med femtiotalstema, otroliga pannkakor, bra musik och gott kaffe. Satt i nästan 2 och en halv timme och läste Harry Potter, skrev lite i mitt anteckningsblock och njöt av maten. En av anledningarna till att jag satt så länge var på grund av att jag hade med mig hela min packning och det var otroligt otypmligt att gå runt i New York med, men då hittade jag en grej online där jag kunde lämna in min väska på en restaurang under de timmarna jag behövde för $3 timmen och jag tänkte att det var väldigt värt det att använda mina sista timmar utan att behöva konka runt på en tung väska.

 
 
 
 

Så när jag väl hade lämnat av väskan begav jag mig upp mot 33rd street där Empire State Building ligger och jag gick bara runt och njöt för att det var en så otroligt fin dag och New York är bortom fantastiskt. Gick in på Macy's och kollade lite smink och sen satte jag mig på en park som hette "Madison Square Park" i någon timme och läste och bara älskade livet. Tror nästan att detta var min favoritdel av New York-resan, att bara få sitta i en park med solen lysandes mot en och läsa Harry Potter med Flatiron building till höger och Empire State Building till vänster.

 

Efter att jag hade gått runt lite och sugit in det sista av New York så hämtade jag upp mitt bagage, beställde en über och åkte till flygplatsen. 3 timmar senare landade jag i Chicago och köpte pommes. Jag gick på tåget hem till North Park och sedan somnade jag väldigt väldigt skönt hemma i Chicago. 

 
Det finns ingen plats som New York, men efter att ha besökt det så insåg jag även att det inte finns någon plats som Chicago, och jag tror att jag föredrar Chicago.
 
//Ellen ♥

Kommentera här: