Ellenois - september 2017

Vecka 2: First week of classes

Den andra veckan har jag inte lika bra koll på som den första veckan, men det jag kan säga är: att gå i en amerikansk skola och lära sig det amerikanska skolsystemet kändes ganska överväldigande till en början. Jag har alltid fått höra att det amerikanska skolsystemet är så mycket lättare än det svenska, och till viss del, ja, det är det faktiskt. Men problemet är att det är så OTROLIGT annorlunda. Jag har fått ställa om hela min pluggprocess och spenderade majoriteten av första veckan bara med att försöka förstå skolsystemet här. 
 
Jag tänker dela in det här inlägget i 2 delar. Del 1 kommer att vara saker som är annorlunda med det amerikanska skolsystemet, och del 2 kommer att handla om vilka lektioner jag tar. Kul!!
 
 
Del 1:
 
Det första jag vill säga är att jag inte vet hur det är att plugga på ett svenskt universitet, utan kan bara utgå från mina erfarenheter från gymnasiet. Så här är i alla fall några saker som enligt mig har varit väldigt annorlunda/nytt:
 
•Syllabus
I USA får man en "syllabus" aka. en kursplan för varje kurs som man tar. Den innehåller allting som man behöver veta om kursen. Viktiga datum, kontaktinformation till professorn, vad kursen handlar om etc. etc. För mig så har detta verkligen varit otroligt hjälpande med tanke på att allting är så nytt! Men detta var inte något som jag har fått innan jag började på NPU.
 
Exempelbild från google:
 
 
 
•Multiple choice test
Det här är standard för amerikansk skola. Och tyvärr är nog det här det som jag uppskattar minst. I Sverige när vi väl har haft skriftliga prov (som har varit väldigt sällan) så har det alltid varit öppna frågor där man kan skriva på sitt egna sätt och därigenom både kunna utveckla frågan och göra den simplare beroende på hur mycket du kan. Men ett multiple choice test ger en verkligen antingen rätt eller fel. Det är svart på vitt liksom. För mig som har gått samhäll så tycker jag det är jättejobbigt och jag vill alltid kunna utveckla frågan och vrida och vända på den. Men jag har börjat lära mig att plugga till ett multiple choice test också. Här är mina 3 bästa tips
1. ANTECKNA UNDER LEKTIONEN! De smyger alltid in frågor som de bara har pratat om på lektionen
2. Räkna med att de kommer vara sneaky på testen. Många av svarsalternativen kommer förmodligen att likna varandra så att de verkligen ser vilka som har pluggat och vilka som inte har gjort det.
3. Det här är lame, men plugga flera dagar innan. Eftersom att allt kommer att baseras på minne så måste du försöka lagra in det i hjärnan så mycket du kan.
 
Exempelbild från google:
 
 
•Attendence
Din attendence (närvaro) räknas in i ditt betyg. För varje gång du kommer till lektionen så får du extrapoäng vilket alltså i slutändan påverkar ditt slutbetyg. Detta tycker jag är ganska konstigt då jag kanske inte ens gör en av uppgifterna men ändå kan nå höga betyg på grund av att jag har varit närvarande. Eller kanske ännu konstigare: Jag skriver alla mina test och inlämningar på A-nivå, men har missat några lektioner vilket drar ner betyget.
 
•Procentuell betygssättning
Det här är en fortsättning på den punkten över denna. Med procentuell betygssättning menas att de ger dig poäng för allt du gör (närvaro, test, läxor, extrauppgifter, inlämningar etc.) och sen förvandlar de det till antal procent. Alltså tillexempel:
Totalpoäng: 100
Din poäng: 80
Din procent: 80%
Och sen är de olika betygen värda olika mycket. Till exempel:
A: 93-100%
A-: 90-92%
B+: 87-89%
B: 79-86%
Då skulle alltså 80% vara lika med ett B. Väldigt speciellt jämfört med Sverige!
 
•Extra credit
Extra credit är extrapoäng som du kan samla in som är frivilliga men som kan hjälpa dig att höja dina betyg. Detta behöver inte bara vara extrauppgifter, utan de kan även vara: Att man åker med på en frivillig skolresa, att man har memorerat något som man sedan visar upp för sin lärare, eller till och med att man köper en bok man kan behöva till kursen men som inte är obligatorisk. (Många lärare förstår att kurslitteratur är otroligt dyrt och sätter då istället dit det som en extra credit).
 
•Datorer på lektionen
I varenda kurs jag har så är datorer TOTALförbjudna. Detta kanske bara är på NPU, men det är verkligen en stor skillnad från Sverige där datorer praktiskt taget är obligatoriskt.
 
•Kurser utanför din inriktning
Om du hade valt att läsa musik i Sverige hade du endast haft musikinriktade lektioner, men i USA så har du ett visst antal lektioner utanför din major som inte har något med din inriktning att göra. Jag och mina kompisar har grunnat lite på detta och ifrågasatt varför det är så, och vad vi kom fram till var att det förmodligen är för att man är så otroligt ung när man börjar college här i USA. De flesta börjar college direkt efter high school vilket är det året då de fyller 18. I Sverige och de flesta andra europeiska länder så har man en inriktning redan i gymnasiet, men det har man inte i USA. Det är förmodligen även därför man till och med kan plugga på college utan en inriktning de första året(n) (undecided). 
 
•Ej enstaka kurser åt gången
Man har från 4-8 kurser varje termin samtidigt istället för att ha en eller två åt gången i ungefär 6-8 veckor som det är i Sverige.
 
 
Del 2: Mina lektioner!
 
Jag tycker verkligen om det schema jag har just nu. Det är ganska fullspäckat och måndagar kan vara vääldigt sega, men jag älskar verkligen att gå till de lektionerna som har med min major (musik) att göra. Jag ser alltid fram emot skolan.
 
Här är mitt schema: 
Alla mina kurser är en hel termin förutom min biologikurs som bara håller på fram till den andra "quarter" (alltså halva terminen).
 
Mina musikämnen
Keyboard skills I:
Alla musikelever måste lära sig piano. Jag är så otroligt glad för detta och eftersom att jag aldrig har spelat piano innan så blev jag automatiskt satt i den första gruppen där nybörjarna är. Tack vare att jag har spelat dragspel innan så flyter allt på väldigt bra för mig och jag lär mig otroligt mycket teori tack vare detta.
 
Intro to musicianship:
Det här är förmodligen min favoritkurs. Jag har en så otroligt bra lärare i den här kursen som jag tycker om något otroligt och det är alltid en fröjd att sitta på de lektionerna. Denna kurs är uppdelad i 3 delar: Musikhistoria, musikteori och "sightsinging":
Musikhistoria är ju ganska självförklarande vad det är för någonting
Musikteori är allt som har med termer att göra i musiken och hela uppbyggnaden av den. Det här är verkligen min favoritdel för jag uppskattar musiken på ett helt annat sätt när jag väl förstår den. Det är så intressant!
Sightsinging är när man tittar på ett papper fullt med noter och sen sjunger efter de utan att ha någon musik. Man ska alltså kunna se hur tonen låter. Alla sinnen är i full gång och det är så otroligt häftigt. Det känns som att lära sig ett helt nytt språk. Allting byggs på "solfeg" som är Do Re Mi.... skalan. Det är så kul verkligen! 
I framtiden så kommer jag ha en separat lektion för just musikteori och en för musikhistoria så detta är nybörjarkursen för de som är... ja, nybörjare.
 
Student Recital:
Student recital är en lektion där alla musikelever på skolan träffas och uppträder för varandra. Som tur är behöver inte jag uppträda på ett tag tack vare att jag är ny, men det här är verkligen en så rolig lektion där jag lär mig otroligt mycket.
 
University Choir:
Åååh kör! En av de absolut roligaste lektionerna! Även här har jag en helt otrolig lärare som är så genuin och begåvad. I kören måste man veta how to sightsing så det är väldigt bra att jag lär mig det i min intro to musicianship-kurs nu! Vi har tre olika körer på skolan och university choir är den största... och bästa ;)
 
Voice:
Alla musikelever inriktar sig på ett slags instrument. Mitt är sång. Så 30 minuter i veckan får jag privatlektioner av en professor och det är verkligen en så värdefull tid för mig där jag lär mig otroligt mycket.
 
Mina övriga ämnen
 
Cornerstone: 
Spoiler alert! Det här är den sämsta lektionen jag har :(. Cornerstone är en grundkurs som alla förstaårselever tar på skolan. Det finns ungefär 15 stycken att välja mellan och i början så hade jag valt "culture and musicking" vilket verkade som en så otroligt rolig kurs, men den krockade i mitt schema så jag fick byta till den som var kvar vilket var "dangerous liaisons" vilket betyder farliga samband. Klassen är så stökig och läraren är så omotiverad. I jämförelse med musiklärarna jag har som verkligen älskar sitt jobb och älskar att undervisa så känns det som att denna lärare vill bli av med kursen lika mycket som jag vill. Vi skriver uppsatser och läser böcker som vi sedan analyserar. Låter ganska kul, och med en engagerad lärare och klass är jag säker på att det skulle va en bra kurs, men det är en pina varje gång tyvärr :/
 
Intro To The Bible: 
Som tidigare nämnt så är NPU en kristen skola vilket innebär att jag var tvungen att ta en-två kurser som är religionsinriktade med fokus på kristendomen. Ska jag vara ärlig så trodde jag att jag skulle avsky den här kursen, men bortsett från att det är en kvällskurs (18:30-21:50) så finner jag faktiskt inget negativt med den. Vår lärare undervisar för första gången med oss och är så rolig och engagerad. Det första han sa till oss var: "Det här är inte en kurs där jag försöker övertyga er om min tro och ni försöker övertyga mig om er, det är en kurs som informerar om bibeln och som sedan kan göra att ni kan ha en intelligent diskussion om den med någon." Jag som är väldigt intresserad av religion tycker att detta låter otroligt bra och det var ett så fint sätt att lägga upp det på, så jag tycker verkligen om det.
 
Intro To Environmental Science:
Och den sista kursen är min biologikurs "introduktion till miljövetenskap". Här har jag en av mina absoluta favoritlärare (ja, jag har en del). Han är en äldre man som bor i Wisconsin med ett eget litet land han kan gro grönsaker i och har alltid hawaiiskjortor på sig. Han är den ärligaste läraren jag någonsin har träffat och är så fruktansvärt rolig. Första lektionen hade han tagit med sig egenodlad sötmajs och tomater som vi fick ta med oss hem. På hans quizzes så har han alltid några frågor som handlar om ett annat college här i Chicago som heter "Wheaton college" som han verkligen aaaavskyr. Det är så roligt att se honom basera en helt bizarr fråga bara för att komma fram till att wheaton college suger. Så roligt enligt mig. Dessutom bryr han sig så otroligt mycket om ämnet han lär ut vilket för mig gör det otroligt intressant. Vi pratar om ALLT som har med miljö och göra (vilket uppenbarligen är ett väldigt stort ämnesområde), men det är otroligt intressant verkligen. En annan rolig grej med honom är att han älskar att säga "wuss ass" och jag kan inte hålla mig för skratt när han säger det för att han gör det så roligt. "Look at this wuss ass corn" är en av gångerna han använder sig av den legendariska frasen. 
Inom biologi har vi även labb. De är ofta väldigt enkla och än så länge har vi matat ekorrar och analyserat olika träd på campus. Kul!
 
 
 
Så. Det var det jag hade att säga om det. 
Jag har verkligen kommit in i lektionerna nu och även fast att det var ganska jobbigt att anpassa sig i början så gick det över väldigt snabbt. Skolan är otroligt kul här. Den enda lektionen jag verkligen inte gillar är Cornerstone och sen tycker jag det är lite jobbigt med intro to the bible eftersom att det är en kvällskurs och bara kolla på mina måndagar! THEY'RE INSANE!
 
Nu är klockan alldeles för mycket! 
Godnatt på er!
 
//Ellen ♥