Ellenois - Chicago, show me your light.

Chicago, show me your light.

Jag måste säga att detta året var det otroligt, otroligt jobbigt att lämna Sverige. Och det tog mig lite längre tid att känna mig bekväm med att vara i Chicago än de två förra gångerna. Men, som alltid så kom jag in i rutinerna till slut och jag är så fruktansvärt tacksam över att vara tillbaka. Jag har lovat mig själv detta året att inte försöka bry mig om när folk är negativa och än så länge har jag inte lyckats speciellt bra. Jag tror det är en av mina största brister, att jag bryr mig för mycket om när någon annan klagar, men jag ska försöka inse att det enda som krävs är att jag vänder mig från det! 
 
Ska även börja med en ny grej där jag länkar en låt innan alla inlägg som man (om man vill) kan lyssna på medan man läser inlägget. Så, här är Nancy Mulligan av Ed Sheeran. Försök att låta bli att le när ni lyssnar på den här låten.
 
 
Här är lite saker som har hänt under mina första två månader tillbaka i Chicago.
 
 
1. Jag flyttade in i en lägenhet med Jessica och Lisa!
Det här är definitivt den största skillnaden mellan förra året och detta. Jag bor numera i en lägenhet på campus med mina två kompisar Jessica och Lisa. Det har fungerat väldigt bra mellan oss och jag delar rum med Lisa medan Jessica bor i ett eget rum. Jag lagar mat, städar, bäddar sängen och viker mina strumpor. Grown up points till mig! :D Det har tyvärr blivit så att Jessica är lite avlägsen och spenderar inte så mycket tid med mig och Lisa, vilket dock är förståeligt eftersom att Jessica bara har 20 minuter hem och sin familj här. Dock har jag och Lisa kommit väldigt nära varandra och vi spenderar väldigt mycket tid tillsammans. Vi har bland annat startat fredagsfilmer och vi hoppas att Jessica inom en snar framtid kommer kunna spendera tid med oss så att vi alla kan komma lika nära varandra. Jessica och Lisa är verkligen så snälla och trevliga och jag är så glad att vi bor tillsammans även fast att det ibland självklart blir krockar. (Ska lägga ut ett inlägg om vår lägenhet också!)
 
 
 
2. Jag har åkt downtown en jävla massa gånger.
Jag är verkligen så lycklig här. Downtown är det underbaraste stället på jorden och jag tror inte det finns någon annanstans i världen som det var menat att jag skulle komma till. Det finns alltid något nytt ställe att se, eller fika på, eller umgås på, äta på, inspireras av... listan blir lång. Men som jag tror att jag har nämnt en gång tidigare så är det inte bara downtown i Chicago som finns att älska, utan hela staden från norr till söder, öster och väst, är vacker på sitt egna sätt. Vill dock inte romantisera Chicago eftersom jag är medveten om att det är en väldigt trasig stad med mycket problem som måste lösas, men jag tycker att det är viktigt att inte låta det vara den enda bilden av Chicago man har. Så, här har jag satt ihop ett collage av bilder från några av mina och Lisas äventyr runtom i staden.
Från vänster till höger:
Bild 1: Water Tower Place - Vi hittade världens finaste affär där de hade klänningar som gav oss svaga knän. Det resulterade självklart i en bild.
Bild 2: Eataly - Lisa fick ÄNTLIGEN sitt italienska kaffe, som hon hade längtat! Som tydligt syns på bilden är hon minst sagt lycklig över detta.
Bild 3: I kö till Chicago board of trade - En gång per år har Chicago något som heter Open House där de öppnar vissa byggnader för allmänheten. Här står vi i kö till Chicago's äldsta bank "wintrust bank"
Bild 4: Lisa på vår innergård till vår lägenhet precis innan vi ska åka downtown.
Bild 5: Jazz fest i Chicago - väldigt dålig bild på själva jazzfestivalen, men bönan hamnade på bild i alla fall.
Bild 6: Montrose beach - I mitten av september var det 34 grader i Chicago så jag och Lisa åkte och solade, tog ett dopp i Lake Michigan och brände oss så mycket att vi inte kunde sitta på stolar utan att ha en kudde under rumpan på en vecka.
Bild 7: En väldigt lycklig Ellen som går runt i Chicago en varm sensommardag. Jag är så tacksam.
 
 
3. Kungen av frukost.
Jag har gett mig själv detta namn så det är tyvärr inte officiellt. Om det är något jag tar seriöst så är det frukost och nu när jag bor själv så är detta något som absolut är väldigt viktigt för mig. Här är några av mina favoritfrukostar jag har kokat ihop innan mina lektioner börjar klockan 8.
 
 
 
Det är nog allt jag vill skriva i detta inlägg. Jag har haft så ont i magen de senaste veckorna för att det känns som att allt bara läggs på hög, men jag tror jag har övertänkt allt. Nu har jag tre till inlägg jag ska försöka få ut idag och sen ett lite längre fram. Nu ska jag njuta av mitt kaffe och läsa lite Harry Potter innan jag påbörjar nästa inlägg.
 
Lev väl och ofta.
 
//Ellen ♥
 
 

Kommentera här: