Ellenois - Böcker jag läste sommaren 2019

Böcker jag läste sommaren 2019

I år har jag haft världens bästa lässommar. (Har förmodligen hittat på det ordet, men från och med nu finns det). Läste inte mindre än 11 böcker i sommar och jag har läst både några nya favoriter, några riktiga besvikelser och några förfärligt tårdrypande böcker. Här kommer ett inlägg där jag berättar lite snabbt om böckerna (i den ordning jag läste dem i) (Wow, jag har aldrig använt en mening som både börjar och slutar med "i". År den ens korrekt? Många frågor, många funderingar). 
 
Skulle egentligen ha tagit kort på alla böcker jag läst innan jag åkte, men det blev aldrig av, så jag använder bilder från goodreads istället. (Btw. Let's be friends på Goodreads! Klicka här!)
 
1. Never Again - David & Lauren Hogg
 
Betyg: ★★☆/10
Handling: David och Lauren Hogg är två syskon som skriver om när de var med om skolskjutningen på deras skola i Parkland, Florida som hände förra året. I boken skriver de detaljerat om händelsen och vad det var som fick de att vidta återgärder. David Hogg skriver att han inte vill att detta "bara skulle vara en annan masskjutning i USA där man pratar om det en vecka och sen återgår till sitt liv och väntar på nästa skolskjutning". 
Mina åsikter: Det här är verkligen en fantastisk bok skriven av två ungdomar (David var 17, Lauren var 14) som aldrig ska behöva gå igenom något sånt här. Skolan ska vara en trygg plats, men idag kallas de som går i high school för "Generation of school shootings". Det är en jättejobbig bok att läsa och jag skulle inte rekommendera den till vem som helst, men den är också otroligt viktig. En sak som verkligen slog hårt för mig var när David Hogg skrev om hur han sa till reportrarna "We're children, you guys are the adults. You need to take some action and play a role. Work together. Come over your politics and get something done." Dessa två ungdomar har skapat en av de ledande organisationerna som försöker få politiker att "take action" och ändra deras vapenlagar och masskjutningsproblem. Dock är det en väldigt kort bok och en stor del av den handlar mer om Davids och Laurens uppväxt. Förstår att det är en bakgrund till vad som ledde de till den dagen, men boken (som bara är knappt 100 sidor) kommer på villovägar och tyvärr tycker jag att den förlorade mycket av vad den hade att ge i början av boken. Slutet var riktigt bra, men mitten handlade om för mycket andra saker. 
 
 
2. Dear Martin - Nic Stone
 
Betyg: ★★★☆☆/10
Handling: Justyce är en svart tonårskille i USA och i denna boken skriver han brev till Martin Luther King för att försöka hitta ett svar och en lösning till problemen inom rasism i USA. Man får följa hur han söker till college, är med om polisbrutalitet och hur han får se rasism både aktivt och passivt i samhället.
Mina åsikter: När jag hade läst "The Hate U Give" som nu har blivit min favoritbok hörde jag att jag var "tvungen att läsa denna boken". Många säger att den har samma stuk men ändå berättar om problemen på sitt eget sätt. Men "Dear Martin" föll verkligen helt platt för mig. Sättet författaren skrev på kändes väldigt forcerat och lite obekvämt, och handlingen kändes verkligen påhittad. Till skillnad från "The Hate U Give" som satte in en i handlingen och fick det att kännas som ett riktigt samhälle hade "Dear Martin" typiska situationer som kändes som skolexempel istället för en verklig berättelse. De flesta karaktärerna kändes platta och stereotypiska och jag var uttråkad under större delen av boken. Den hade dock några delar som var helt okej och den tog upp ett viktigt ämne, men jag vill inte känna att jag behöver ge den ett bra betyg bara för det, den måste vara bra utförd ockå.
 
 
3. Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K Rowling
 
Betyg: ★/10 
Handling: Det här är den sjunde och sista boken i Harry Potter-serien. Det är den allra sista striden mellan Harry Potter och Voldemort, och man får följa hur Harry, Ron och Hermione letar efter horokruxer över hela landet.
Mina åsikter: Åh, Harry Potter. Det är verkligen en så fantastisk serie och den sjunde boken hade verkligen så många intressanta delar som helt togs bort i filmen. Jag har egentligen ganska mycket kritik kring hela den här serien, men på grund av mycket nostalgi och att Harry Potter har varit en stor del av uppväxten så kände jag ändå att denna avslutning var värd 5/5. De sista 150 sidorna går verkligen inte att slita sig ifrån och det är ett så vackert slut efter en lång resa, att jag var helt blöt om kinderna när jag var klar med den. Min främsta kritik kring den här boken och serien över lag är Slytherin. Ska inte skriva för mycket i detalj om det (för William har inte läst klart serien än och jag är uppenbarligen ingen spoiler!!), men tycker att den här bilden förklarar det ganska bra:
 
 
 
4. Alice's Adventures In Wonderland - Lewis Carroll
 
Betyg: /10 
Handling: Det här är en klassiker. Både Alice i underlandet och uppföljaren Alice i spegellandet är med i denna boken och handlar om Alice som hamnar i det mystiska "underlandet" och hennes äventyr där. Den är skriven ur Alice's perspektiv och därav får man se allt ur ett barns ögon. Denna bok känns lite som "the twilight zone", man vet aldrig om Alice bara drömmer allt eller om det verkligen händer på riktigt.
Mina åsikter: Jag tycker den här boken är helt fantastisk. Den är så underbart galen att man inte kan sluta läsa den. Man skrattar för varje ny sida som kommer upp och får se vad som händer härnäst. Det kan vara allt från att ett skrikande barn blir till en gris, till att de spelar krocket med igelkottar och flamingos. Förstår helt och hållet varför det är en klassiker. Däremot måste jag säga att Alice i spegellandet inte var en favorit för mig och det är även det som väger ner betyget. Den kändes inte lika magisk som den första boken och var ibland för konstig för att jag skulle förstå vad handlingen handlade om.
 
5. I Am Not Your Perfect Mexican Daughter - Erika L. Sánchez
 
Betyg: ☆/10
Handling: Julia föddes i Chicago men hennes föräldrar kommer från Mexico, vilket gör henne till första generationens mexikanamerikan. Julia har en syster som heter Olga som är "den perfekta dottern" och är raka motsatsen till Julia som konstant känner pressen från sin familj. Julias syster Olga dör i en olycka och nu måste Julia försöka gå i hennes steg, men det verkar finnas mer till Olgas historia än vad Julia trodde. I denna bok får vi följa hur det är för Julia att växa upp som kvinna i en mexikanamerikansk familj samtidigt som hon försöker lista ut vad Olga hade för hemligheter när hon var vid liv.
Mina åsikter: Jag älskade verkligen den här boken. Det var så intressant att läsa mer om den mexikanska kulturen, och särskilt eftersom att den utspelar sig här i Chicago. Jag läste några recensioner om boken efter att jag hade läst klart den och då insåg jag att det inte var så många som tyckte om den och deras största kritik var att Julia var så svår att tycka om. Personligen tyckte jag väldigt mycket om henne, men det märks tydligt att hon är en 15 årig tjej som inte tycker om att anpassa sig till vad andra vill att hon ska vara. Jag tyckte verkligen om den här boken mer än jag trodde och jag rekommenderar den starkt. Det bästa var att den både handlade om en ung kvinna som försöker hitta sin plats i världen, samtidigt som man ska försöka lösa vad det är Olga har hållit hemligt under sitt liv och därmed ger boken ett mysterium. Värd att läsa!
 
6. Scythe - Neal Shusterman
Betyg:★/10
Handling: Sctyhe är en dystopi som utspelar sig långt i framtiden där mänskligheten har överkommit allt från hunger, till krig, sjukdomar och till och med döden. För att jorden inte ska överbefolkas finns det människor som blir utvalda till att bli "Sctyhes" - de som har rätt att döda. De ska på ett år ta ungefär 260 personers liv och i den här boken får vi följa Citra och Rowan som blir utvalda för att bli lärlingar till en Scythe. De får lära sig vad det innebär att ha makten att ta någons liv och får även se hur vissa missbrukar deras makt.
Mina åsikter: WOW! Den här boken är verkligen fantastisk. Jag får alltid lite (eller ganska mycket) ångest när jag läser dystopier på grund av min existentiella kris som pågått i ungefär 20 år och 10 månader nu. Därför var jag lite rädd att läsa den här boken eftersom att den handlar om döden och att ha makten att ta någons liv, men jag är så glad att jag läste den! Den är så unik, och jag älskar verkligen hur Neal Shusterman reflekterar över vad en värld där mänskligheten är odödlig skulle se ut. Jag kan inte vänta tills jag får läsa nästa del.
 
7. Watch Us Rise - Renée Watson & Ellen Hagan
Betyg: ☆/10
Handling: Jasmine och Chelsea går på en high school i Manhattan New York där de är med i två olika klubbar. Jasmine är med i dramaklubben och Chelsea är med i poesiklubben. De inser efter ett tag att klubbarna är fyllda med drama och inte bidrar till något nytt, så de bestämmer sig för att sluta och starta in egen klubb som handlar om kvinnors rättigheter och lyfter upp kvinnors idéer. Man får följa tjejerna genom året på high school och hur det är att vara ung kvinna och lyfta sina röst. 
Mina åsikter: Detta är den största besvikelsen någonsin. Ju mer jag tänker på den, desto mer vill jag sänka betyget. Jag var så otroligt taggad på att läsa denna bok, för jag tyckte omslaget var helt galet snyggt, handlingen verkade bra och ju mer feminism desto bättre. Tyvärr blev jag extremt besviken. Jag har en recension på goodreads på engelska som ni kan läsa här som är lite mer ingående, men för att sammanfatta det kort så var mitt problem Chelsea. Jasmine var en bra karaktär som jag tyckte om och som tog upp viktiga problem, både inom feminism, rasism och hur det är att vara överviktig. Chelsea å andra sidan var dömande och småsint. Hon skapade problem där det inte fanns problem och berättade för andra kvinnor hur de ska vara för att vara en riktig feminist. Hon försöker vara intersektionell, men i boken låter det som att hon är det för att få bekräftelse, inte för att hon är påläst och gör det för att det är viktigt. Sättet den här boken är skriven på är också väldigt dåligt. Chelseas delar är sämre än Jasmines, men ingen av dem är bra. Det blir pinsamt och obekvämt och påminner ofta och sättet "Dear Martin" är skrivet på. Det känns liksom inte som att det är på riktigt, utan bara ett iscensatt scenario med stereotypiska karaktärer. Thank you, next.
 
8. Turtles All The Way Down - John Green
Betyg:★☆/10
Handling: I Turtles All The Way Down får vi följa Aza som lider av ångest och även har OCD. När en av stadens rikaste affärsmän försvinner och Aza får reda på att det är hennes barndomskompis pappa som försvunnit så bestämmer hon sig tillsammans med sin bästa kompis att försöka lösa mysteriet och därigenom få en belöning i form av en stor summa pengar. 
Mina åsikter: Den här boken var verkligen SÅ bra. Även fast att det var väldigt spännande att läsa om hur Aza och hennes kompis försöker hitta ledtrådar till vart affärsmannen har tagit vägen så var mina favoritdelar av boken när man fick läsa om Azas psykiska ohälsa. Jag har aldrig läst en bok  med en huvudkaraktär som har OCD någon gång. John Green - som själv har OCD - skriver så bra och gripande om hur det känns att vara i en spiral som bara blir tightare och tightare och inte veta hur man ska komma loss. Även fast att jag aldrig kan förstå hur det känns för de som har problem med detta, så känns det som att jag fick en inblick i hur svårt det kan vara och jag är otroligt glad att jag fick det. Läs den om ni har chansen. P.s. Ni kommer behöva en näsduk. 
 
9. The Sun Is Also A Star - Nicola Yoon
Betyg: ☆/10
Handling: Natasha är Jamaican-Amerikan och kommer deporteras från landet om 24 timmar. Daniel är Korean-Amerikan och är en hopplös romantiker. De båda bor i New York och träffas under Natashas sista dygn i landet. Man får följa hur de under dagen går från att vara främlingar till att känna att de känt varandra en hel livstid. 
Mina åsikter: Jag läste ut den här på en dag. Jag tycker verkligen att det är en mysig bok och rekommenderar den varmt. Jag var lite irriterad på karaktärerna ibland och hade även några problem med storyn och några stereotyper, men det som verkligen fick över mitt hjärta med den här boken är att det kändes som att den var skriven om mig och William. Om ni inte vill ha spoilers om handlingen så rekommenderar jag att sluta läsa exakt HÄR. När Daniel får reda på att Natasha ska bli utvisad blir han helt förstörd. Det är så jobbigt att läsa om att de önskar att de bara hade haft mer tid med varandra, för det är så jag kände när jag träffade William och jag skulle till USA. Fine, jag skulle inte bli utvisad ur landet, så det var inte lika dramatiskt, men den känslan jag fick i magen när jag läste om hur Daniel reagerade, var precis samma som tanken av att jag och William inte skulle vara med varandra på en lååång stund. Dessutom så följer Daniel med Natasha och hennes familj till flygplatsen för att ta vara på de sista sekundrarna med henne och det bara rev ur mitt hjärta ur kroppen på mig, för jag såg mig själv sitta där i bilen med William och inte vilja släppa blicken på honom för att jag bara vill njuta av stunden lite längre till. Så fort jag hade läst klart boken så var jag tvungen att gå till William och bara krama honom så att jag kunde sluta tänka på hur den slutade. Det är därför jag tyckte så himla mycket om denna boken i alla fall. Den talade verkligen till mig och fick mig att känna så många känslor... och det älskar jag!
 
10. On The Come Up - Angie Thomas
Betyg: ☆/10
Handling: Bri bor i ghettot och har en dröm: Att bli rappare. Hennes pappa var en hiphop-legend, men blev mördad innan han riktigt slog igenom. Nu bor hon med sin mamma, som är en tidigare drogmissbrukare, och hennes äldre bror. En dag får hon chansen att släppa en låt och när hon gör det blir den viral... av alla fel anledningar. Vi får följa Bri's vardag och se hur hon pendlar mellan hennes stora drömmar och att försöka hjälpa till i familjen så att kylen inte ska stå tom hela tiden.
Mina åsikter: Okej, jag är den första att erkänna att mina åsikter om den här boken är lite partiska, för Angie Thomas är nämligen min absoluta favoritförfattare. Efter att jag läste The Hate U Give som jag skrev en recension om här på bloggen (som blev ungefär en mil lång) insåg jag att jag förmodligen aldrig kommer hitta en så bra bok igen... någonsin! Så nu när jag fick tag på hennes nya bok visste jag att jag var tvungen att läsa den. Jag tyckte verkligen om den, och Bri är en grym huvudkaraktär som känns otroligt mänsklig. Storyn är jätteintressant och jag tyckte verkligen att alla karaktärer bidrog mycket till boken. Med det sagt så tycker jag inte om den lika mycket som The Hate U Give... men å andra sidan så tycker jag inte om någon bok lika mycket som jag tycker om The Hate U Give, så den här rekommenderar jag verkligen att läsa!
 
11. Den Utvalde - Lois Lowry
Betyg: ☆/10
Handling: I denna dystopi får vi följa Jonas som bor i ett samhälle som i början av boken verkar vara en utopi. Detta samhälle liknar lite det i Scythe då det inte finns några sjukdomar, krig eller hunger. Däremot finns det död. Det intressanta med detta samhälle är att det knappt finns några känslor alls. Vi får följa Jonas när ska bli tilldelad sitt jobb som han kommer arbeta med i sitt liv. Alla tolvåringar tilldelas ett jobb under en cermoni, men när dagen väl kommer så får inte Jonas en vanlig arbetsupgift; han blir utvald. Han ska bli samhällets nya minnesbevarare och tränas av "givaren" som är den gamla minnesbevararen. Det tar inte lång tid innan Jonas inser att det finns så mycket mer än vad han tidigare har trott.
Mina åsikter: Jag har velat läsa den här väldigt länge för att William tyckte om den så mycket, och jag är jätteglad att jag läste den. Det är så otroligt intressant att läsa böcker ur ett barns perspektiv. Det blir så oskuldsfullt och helhjärtat på något sätt. Jag blir väldigt överraskad över vilken vändning den här boken tog, och med tanke på att den bara är runt 200 sidor så rekommenderar jag starkt att läsa den! Kan inte vänta tills jag får plocka upp nästa bok och se hur historien utvecklar sig. Min enda kritik är att den är lite för kort. Skulle mycket hellre vilja att den var ca 350 sidor så att man får leva sig in i världen lite mer. Det hade varit jättehäftigt.
 
Sedär ja! 3 dagar och 11 recensioner senare. Jag gör egentligen det här inlägget mest för mig själv. Jag har så mycket åsikter och idéer som jag vill göra av någonstans och då tänker jag att den här bloggen är perfekt för det! Jag är så glad att jag läste så många böcker och har inga planer på att sakta ner nu.
 
Hoppas att ni har en jättebra dag! 
 
//Ellen ♥

Kommentera här: